Conny van Rietschoten Troffee

Kandidaten voor de Conny van Rietschoten Trofee worden gekozen uit genomineerden die door andere zeilers worden aangemeld. Lees hier meer over deze Trofee.

Voor de start van de Conny van Rietschoten Trofee moeten we terug naar 1981. In dat jaar werd de beker voor het eerst uitgereikt aan Conny van Rietschoten. Het was een erkenning voor de beste Nederlandse zeezeiler aller tijden, die in dat jaar voor de tweede keer de Whitbread Round the World Race won. Een ongekende prestatie die tot op de dag van vandaag niet is geëvenaard. Lees hier meer over de historie van Conny van Rietschoten.

Historie

1926: Cornelis (Conny) van Rietschoten komt in Rotterdam ter wereld als jongste zoon.

1929: Leert zeilen op het jacht van zijn vader, de Copeja, en later op een door zijn opa gebouwde houten tweemaster, de Maybe.

1944: Zijn beide broers Jan en Dicky overlijden

1946: Wint in Engeland door een voetbalpool £ 200. Hij investeerde dit toen aanzienlijke bedrag in een Draak kielboot van zijn Britse vriend Morin Scott. Gezamenlijk zeilden ze voor het eerst van de Clyde naar Newhaven aan de Engelse zuidkust en vervolgens over de Noordzee naar Noorwegen om mee te dingen in de Dragon Gold Cup. Tijdens de tocht in de Duitse bocht ontsnapte ze aan de verdrinkingsdood nadat ze te kampen kregen met een lek in de boeg, met vermoeidheid en uitputting als gevolg. ‚Het verhaal van een Draak’, geschreven door Morin Scott, vertelt over deze belevenissen.

1948: Wordt door de toenmalige Noorse koning uitgeroepen tot de beste zeiler in de Drakenklasse.

1953: Investeert voor 50% in de door Robert Clark ontworpen raceyawl ‚Maze’.

1955: De ‘Maze’ bij de start van de Fastnet in 1955. Deze yawl van rond de 11 meter is gebouwd bij Van Dam in Oude Wetering.

1957: Verloor het jacht zijn mast tijdens een storm bij Portland Bill. Hij zeilde in meerdere edities van de Cowes Week en gedurende de Fastnet Race.

1964: Brengt een jaar door in een Zwitsers sanatorium herstellende van tuberculose.

1966: Leest hij 'Theirs is the Glory', het verslag van Chay Blight over de eerste Whitbread Race. Dat was het duwtje dat Conny nodig heeft om de droom van zijn opa waar te maken: rond de wereld zeilen. Hij investeert in ontwerp, bouwer en bemanning.

1967: Verkoopt hij het familiebedrijf, een elektrotechnisch ingenieursbureau, aan Internatio.

1973: De eerste Whitbread Round the World Race wordt gevaren. Conny zijn interesse werd gewekt; hij wilde wel eens rond de wereld. Van Rietschoten’s grootvader had ooit een jacht ontworpen voor een wereldzeiltocht, en had zijn ambitie niet meer kunnen verwezenlijken. Conny kon op middelbare leeftijd dat plan wel verwezenlijken, aangemoedigd door de plannen voor de Whitbread Race. “Een race zou zowel mijn wedstrijdmentaliteit bevredigen als aan mijn behoefte tot avontuur voldoen,” herinnert Van Rietschoten zich.

1975: Na ampele overwegingen begon hij met het kiezen van een ontwerper en bouwer die als beste de winnende formule van de Mexicaan Ramon Carlin in de Whitbread van 1973 zou kunnen verbeteren. Hij vroeg Olin Stephens een snellere aluminiumversie te ontwerpen van het 65-voetsjacht. Wolter Huisman bouwde het jacht. Van Rietschoten onderscheidde zich met name door zijn voorbereiding; voor de wedstrijd zeilde hij 10.000 mijl proef en maakte daarbij twee Atlantische oversteken. Hij won de race van het Amerikaanse Manchester naar Plymouth. De proefvaarten resulteerden in verschillende wisselingen van bemanning en meer dan honderd veranderingen aan het jacht. Flyer was beter voorbereid dan elk ander jacht dat aan de start verscheen in september 1977.

1977: Deelname aan de Whitbread Race. Hij was niet overtuigd dat hij genoeg ervaring had voor het aangaan van de uitdaging. De afwezigheid van dertien jaar uit de wedstrijdsport, de technologische vooruitgang en een negatieve sterkte-zwakteanalyse droegen evenmin bij aan het zelfvertrouwen. Wel had hij zijn hele leven gezeild en een sterke wedstrijdmentaliteit. Hij had ervaring met het managen van mensen en projecten en kon zich permitteren mensen in dienst nemen om specifieke taken uit te voeren.

1981: Deelname aan de Whitbread Race. Dezelfde formule als de vorige editie hanteerde Van Rietschoten in 1981. Nu koos hij de Argentijnse ontwerper German Frers, nadat hij het jacht in aanbouw van Herbert von Karajan had gezien op de werf van Wolter Huisman in 1980. Bovendien investeerde Van Rietschoten flink in onderzoek naar verbeteringen van de kleding van de bemanning, tuigage en weersverwachtingen. Dit alles droeg bij aan de verbetering van het record in absoluut gezeilde tijd met maar liefst veertien dagen!

1982: Krijgt een hartaanval tijdens de race op de zuidelijke oceaan en verbetert het snelheidsrecord rond de wereld tot 120 dagen. De spanning liep hoog op door een hevige storm, een gebroken spinnakerboom, een beschadigde mast, en Peter Blake’s jacht Ceramco New Zealand dat de leiding zocht. Van Rietschoten weigerde Julian Fuller, arts op de Flyer, contact te laten zoeken met een van de bemanningsleden van Ceramco, een cardioloog. Flyer versloeg Ceramco door met negen uur voorsprong te eindigen in de haven van Auckland. Vervolgens won hij de ‘Dutch Double'; in finishplaats Southampton eindigde hij als nummer 1, zowel op line honours als op handicap! Een prestatie die in de zeilwereld grote bewondering oogstte.

2013: Conny van Rietschoten overlijdt in Portugal. De bekendste Nederlandse zeiler en naamgever aan de belangrijkste Nederlandse zeilprijs is 87 jaar oud geworden

Partners